VASEKs kunniga personal berömdes i enkäten riktad till intressenter

02.10.2015

I september genomförde Vasaregionens Utveckling Ab VASEK sin årliga enkät bland intressenterna. Frågorna skickades till 529 personer inom näringslivsorganisationer, regionutvecklingsmyndigheter, utbildningssektorn och genomförare av utvecklingsprojekt. Även fullmäktige- och styrelsemedlemmarna i bolagets delägarkommuner fick svara på enkäten. Svarsprocenten var emellertid beklagligt liten, 10,58.

– Det är ju riktigt synd att inte flera intressenter svarade, men alla svar som vi fick in är betydelsefulla. Vi går igenom alla kommentarer och reflekterar över hur vi skulle kunna förbättra och effektivera vår verksamhet ytterligare, säger vd Pekka Haapanen.

– Resultaten var positiva och därför vill vi tro att orsaken bakom den låga svarsprocenten var att det inte fanns några tydliga förbättringsmål eller kritik att ge om vår verksamhet.

Enkäten till intressenterna är inte det enda sättet att samla in och få respons:
– Alla kan skicka in synpunkter och kommentarer – och vi hoppas att få dem – på blanketten Tyck till på vår hemsida när som helst. Och så kan man ju vara i direkt kontakt med oss. Verksamheten är öppen och vi strävar efter att föra diskussion och lyssna, försäkrar utvecklingsdirektör Stefan Råback.

Några plock ur resultaten:

De som svarade i enkäten ansåg att bolaget hade genomfört strategin på ett lyckat sätt. 84 % tyckte att bolaget har lyckats bra med att genomföra strategin beträffande näringslivsrådgivning (de var av helt eller delvis samma åsikt; år 2014 var procenten 81 %). I fråga om region-och branschutvecklingen ansåg 80 % att de är helt eller delvis av samma åsikt om att genomförandet har lyckats bra (år 2014: 78 %). För regionmarknadsföringens, den tredje tyngdpunktens, del ansåg 86 % att bolaget har lyckats bra (år 2014: 84 %).

Med påståendet "Utvecklingsbolaget reagerar aktivt på förändringssituationer i regionen" var 82 % av helt eller delvis av samma åsikt (2014: 83 %). Bolaget ansågs även ha god samarbetsförmåga (86 % av svaren) och ta initiativ för att skapa samarbete (78 %).

Utvecklingsbolagets mål var väl kända: 70 % av svaren var av helt eller delvis samma åsikt. 84 % av de som svarade ansåg att de känner till väl även bolagets uppgifter, och 58 % sade samma sak om verksamhetens resultat.

I fråga om VASEKs företagstjänster ansåg de som svarade att i viktighetsordningen kommer nyföretagsrådgivning först (87,5 %), följt av utvecklingstjänster för verksamma företag (54,2 %) och logistikutveckling (41,7 %). På frågan om vilka delområden för utvecklingsverksamheten är de mest viktiga hade det nämnts flera tyngdpunkter.

– Det var roligt att se att de som svarade ansåg att såväl de nationella som de regionala strategierna, utvecklandet av innovationssystemet och koordineringen av samarbetet kring utvecklingsverksamheten är viktiga, tackar Råback.

Den viktigaste resursen för utvecklingsbolaget, det vill säga personalen, fick stor beröm i synnerhet i de öppna frågorna. Av resultaten framgår att personalen ansågs vara kunnig (90 % av helt eller delvis av samma åsikt) och ha samarbetsförmåga (95,9 % av helt eller delvis av samma åsikt).

62 % av de som svarade gav berömligt skolvitsord (10 eller 9) för VASEKs verksamhet.

[contact_member,name=Pekka Haapanen,id=6,details=Name]

[contact_member,name=Stefan Råback,id=20,details=Name]