Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia fyller 25 år

28.08.2017

Startia 99x65 Vbl

Vägen till att bli företagare har gått via Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia sedan september 1992. Med Startias hjälp har totalt 3669 företag grundats från 1992 fram till 31.7.2017. Med dessa företag har även skapats 9000 nya arbetsplatser.

Startia verkar i samband med Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och således har alla Startias kunder möjlighet att få hjälp av all expertis som finns på Vasek.
-Vi har experter inom många olika områden. Dessutom är rådgivningen avgiftsfri för kunden, berättar Startias direktör Tommi Virkama.

Startias 25-årsjubileum till ära har vi öppet hus på Företagardagen 5.9. mellan kl 12-18 på Startia och VASEKs kontor. Då tar våra företagsrådgivare emot kunder utan tidsbeställning. Därtill ordnas kaffeservering.

-Det lönar sig definitivt att komma på besök och bekanta sig med vår verksamhet på Företagardagen. Då har du möjlighet att lätt och snabbt stifta bekantskap med våra sakkunniga rådgivare. Det spelar ingen roll om du redan är företagare eller funderar på att starta företag, från oss får du råd i konfidentiellt, berättar Virkama.

Tjänster och välbefinnande till regionen

Virkama har varit Startias direktör sedan 2010. Under årens lopp har det framkommit affärsidéer av många olika slag. Men vi har en öppen inställning till alla idéer. Med hjälp av förtagsrådgivarna skall kunden producera en affärsplan som visar om företagets verksamhet kan bli lönsam.
-De flesta av företagen, som grundas med hjälp av Startia, är mikroföretag som sysselsätter endast företagaren själv. Viktigare än företagets storlek är dock det, att företagaren sysselsätter sig själv och på så sätt ger upphov till tjänster och välbefinnande i regionen, säger Virkama.

Startias företagsrådgivning har fungerat smidigt, eftersom 80 procent av alla företag som har startats via Startia fortfarande är verksamma ännu efter fem år.
-Denna siffra är betydligt bättre än det nationella genomsnittet för nystartade företag, något som Virkama gläder sig åt.

Kunderna har även möjlighet att få rådgivning exempelvis i marknadsförings-, juridiska eller försäkringsfrågor, eftersom Startia samarbetar med ett omfattande nätverk av experter.

Startia förr och nu

Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia grundades i september 1992 som en del av dåtida Kvarkens Innovationscentrum Merinova. År 2008 övergick Startia officiellt till VASEK. Flytten från Runsor till Nedre torget förde verksamheten närmare kundunderlaget. Vid torget blev Startia synligare och lättillgängligare än tidigare, vilket snabbt syntes i form av ökade kundkontakter.

Nuförtiden betjänar Startia i genomsnitt tio kunder i veckan som överväger att grunda företag. Andelen arbetslösa bland klientelet är numera bara kring en fjärdedel, då det under de första verksamhetsåren var nästan 100 %. Ungefär en femtedel av kunderna har utländsk bakgrund.

StartiaUYKIns 400px2

Mer information: [contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-MobilePhone-Email]

‹ Gå till "Pressrum"