Utvecklingen fortsätter som planerat

08.04.2016

DSC8470 600pxVerkställande direktör Pekka Haapanen är nöjd med utvecklingsbolagets gångna år:

– Vi har skapat nya samarbetsnätverk och förstärkt de gamla. Vårt arbete med företagen och deras verksamhetsförutsättningar har flera år hållits oförändrat. Vi är stolta över att våra ägarkommuner ansett att vårt arbete är viktigt och vår finansiering har hållits på samma nivå under flera års tid, tackar Haapanen i bolagets årsberättelse.

Bolagets omsättning och övriga rörelseintäkter uppgick till 2 366 564,67 euro år 2015. Av finansieringen för utvecklingsprojekt som bolaget genomförde under året var 426 729 euro extern finansiering. Personalkostnaderna var totalt 1 207 839,7 euro (ca 49 % av intäkterna). Räkenskapsperiodens vinst var 12 475,87 euro. Bolaget är icke-vinstdrivande och betalar inte ut dividend.

Bolagstämman valde följande personer i bolagets styrelse 7.4.2016:

ordinarie medlem
 kommun/sektor  suppleant
Tomas Häyry Vasa Susanne Slotte-Kock
Rurik Ahlberg Korsholm Mikael Alaviitala
Janne Laine Laihela Tapio Nyysti
Mats Brandt Malax Håkan Knip
Miko Heinilä Storkyro Pirkko Viljanmaa
Måns Holming Korsnäs Roger Bergström
Harry Backlund Vörå Katarina Heikius
Pasi Tuominen industrin Juha Häkkinen
Susanna Ristiluoma sme-företagen Maria Norrlin-Asplund
Antti Romu sme-företagen Jussi-Pekka Karjala
Suvi Ronkainen högskolorna Örjan Andersson

Såväl Tomas Häyry som Haapanen fortsätter på sina poster som styrelseordförande och sekreterare. Den nya styrelsen håller ett konstituerande möte den 14 april 2016, där de väljer vice ordförande och bekräftar arbetsutskottets medlemmar.

År 2015 hade VASEKs och Startias personal kontakt med 1 858 kunder (2014: 1 453). Företags- och kundkontakter (besök, telefonsamtal, e-postmeddelanden) var sammanlagt 4 040 stycken (2014: 3 173) och fördelningen följande:

• Rådgivning till startande företag 1 036 kontakter
  • Rådgivning till verksamma företag 1 376 kontakter
  • Rådgivning vid ägarskifte 465 kontakter
  • Samarbete med intressenter 1 136 kontakter
  • Etableringstjänster 24 kontakter

Läs mera i årsberättelsen 2015

Uppdatering 14.4 Vid sitt konstituerande möte utsåg styrelsen Pasi Tuominen till styrelsens vice ordförande. Arbetsutskottet består av Tomas Häyry, Pasi Tuominen, Rurik Ahlberg, Miko Heinilä och Pekka Haapanen.

Närmare uppgifter

vd. Pekka Haapanen, 040 507 7330