Turistföretag mot tillväxt genom information

25.02.2016

Från och med början av mars 2016 ges turistföretag i Vasaregionen en extra lyft mot tillväxt med hjälp av effektiverad informationsspridning. Företagarna utlovas seminarier, utbildningar och kurser om teman kring turism och näringsidkande i projektet Tillväxt genom information. Syftet är också att förtäta samarbetet mellan turistföretagare i regionen.

Projektet leds av Peter Källberg som ansvarar för utvecklingen av turistbranschen på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.
– Vi ger också i fortsättningen kostnadsfri rådgivning till turistföretag men nu har vi resurser att erbjuda företag också gemensamma utvecklingsåtgärder. Vi satsar på att sprida aktuell information och på att använda den för att utveckla företagens verksamhet.

Projektperioden för Tillväxt genom information är 1.1.2016–31.12.2018. Projektet har beviljats 239 600 euro ur landsbygdsprogrammet. Arbetet sparkas igång med en enkät där företagarna kan berätta sina tankar och önskemål om hur de anser att branschen skulle kunna utvecklas. Första evenemanget kring temat är planerat att arrangeras i april-maj.

Turismen i regionen utvecklas också i världsarvsprojektet Spotlight High-Low Coast som leds av Kvarkenrådet. Syftet är att inom projektet ta fram produktpaket, koncept och marknadsföringsmaterial. Projektet finansieras av EU-programmet Botnia-Atlantica. Projektområdet är världsarvsområdet Höga Kusten-Kvarkens skärgård, och också Umeåregionen ingår eftersom den är en del av den naturliga resvägen när man reser mellan de två delarna av världsarven. Källberg deltar i Spotlight-projektet i egenskap av expert i frågor om turistföretagens verksamhet. Dessutom hjälper han till med informationssökning, framtagande av material och med kontakter till företagare.

– Det satsas riktigt ordentligt nu på turismbranschen och det är många aktörer som deltar, konstaterar Källberg. – Vi har ju alla ett gemensamt mål: mera turister och euron till regionen.

Max Jansson, vd för Visit Vasa, är mycket entusiastisk över den imponerande satsningen på turismbranschen:
– Vi jobbar i nära samarbete med VASEK där vi tillsammans med andra aktörer knutna till turismnäringen har ett klart mål. Att vi på detta sätt genom olika projekt kan få mera resurser för att nå det målet är mycket glädjande, och vi hoppas naturligtvis på att företagarna också tar tillfället i akt och utnyttjar de möjligheter som erbjuds via projekten.

Närmare uppgifter
[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

lippu ja tunnuslause svenska 300px

ELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpi