Startia hjälpte till att grunda 60 nya företag

11.05.2017

Startian neuvojat 600pxI januari-mars 2017 grundades 60 nya företag i Vasaregionen med hjälp av Startia. Tillväxten jämfört med motsvarande tidsperiod förra året var enorma 43 procent (42 grundade företag). De här företagen innehåller 106 nya arbetsplatser.

– Det finns en positiv anda just nu och folk vågar starta eget igen, beskriver Startias direktör Tommi Virkama. – Kunderna är väl förberedda och de har bra inställning att bli företagare.

Under början av året kom 165 nya kunder till Startia för att diskutera sin affärsidé.

Flera nya företag också i landsbygden

Enligt Patent- och registerstyrelsens statistik grundades 169 företag i Vasaregionen under årets första kvartal.

– Det är ett faktum att överlevnadsprocenten bland de företag som startats med hjälp av vår avgiftsfria startrådgivning är större än landets medeltal (50 %): efter fem år fortsätter hela 82 % av företagen sin verksamhet, säger Virkama.

– Att diskutera sin affärsidé med en företagsrådgivare och göra upp en affärsverksamhetsplan hjälper företagarkandidaten att se alla delar i helheten. Dessutom hjälper företagsrådgivarna också efter startskedet, fortsätter han.

Ett av företagen som startats med hjälp av Startia under början av året är Kyröön Halli Oy i Storkyro. Tre lokala företagare bygger tillsammans en hall som kommer att inrymma affärslokaler på minst 700 kvadratmeter våningsyta.

– Företaget bygger på ett genuint, öppet samarbete. Dessutom tror företagarna starkt på den egna verksamheten – och på att öka den. Alla vinner på samarbetet och är mycket nöjda, berättar företagsrådgivare Antti Alasaari, som hjälpt företagarna vid starten.

I hela landet grundades 12 % fler företag än förra året

I januari-mars grundades 2087 företag i Finland via nyföretagarcentralerna. Motsvarande siffra förra året var 1858. Det grundades alltså 12 % fler företag under början av året än under motsvarande tidsperiod året före.Uusyrityskeskus 1.nelj. perustetutasiakasmaarat 2015 2017 SE 600pc– Det som gör resultatet särskilt positivt är att de första kvartalen år 2016 var livligare än kvartalen före. Detta på grund av att startpengarna tog slut år 2015 och det gjorde att det grundades massvis med företag just under början av 2016, säger Finlands Nyföretagarcentraler rf:s vd Jari Jokilampi glatt.

Antalet nya kunder som besökte nyföretagarcentralerna var en procent mindre än året före. I januari-mars 2017 var antalet 4304 medan motsvarande siffra förra året var 4361. Varför antalet kunder och antalet företag grundade via nyföretagarcentralerna inte har utvecklats i samma takt, kan förklaras exempelvis på två olika sätt:

– En del av företagarna som grundat företag i år kan ha besökt företagsrådgivningen redan tidigare men de har vågat starta företag först nu när ekonomin har blivit något ljusare. Å andra sidan kan kundernas affärsidéer vara mer genomförbara nu än för någon tid sedan. Lågkonjunkturen och uppsägningsvågorna medför nämligen alltid något svagare affärsidéer. Kanske börjar den största förtvivlan nu vika undan, funderar Jokilampi.

Finlands Nyföretagarcentraler rf.s pressmeddelande 11.5.2017 (pdf, på finska)

Tilläggsuppgifter
[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]
[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]