Kyrö Distillerys företagare är Årets Nyföretagare – caféföretagare får hedersomnämnande

02.06.2016

Finlands Nyföretagarcentraler rf väljer årligen en riksomfattande Årets Nyföretagare. Valet görs bland företag som grundats med hjälp av nyföretagarcentralerna och som varit verksamma från två till fem år. I år valdes destilleriföretaget Kyrö Distillerys företagare till vinnare av tävlingen. Hedersomnämnande fick Cafe Il Mondos grundare i Tavastehus.

Världsberömd gin från Österbotten

Kyrö Distillery (med det officiella namnet Rye Rye Oy) grundades i augusti år 2012. De fem grundarna (Miika Lipiäinen, Miko Heinilä, Kalle Valkonen, Jouni Ritola och Mikko Koskinen) fick idén till sitt företag i äkta finsk anda då de satt på bastulaven.

KyroDistillery 600pxKyrö Distillery finns i Storkyro i Österbotten. Där framställs rågwhiskey, gin samt den ginbaserade drycken Long Kyrö. Därtill har företaget startat en utskänkningsrestaurang som dotterbolag, Kyrönmaan Matkailun Edistämiskeskuksen (Kyröön Kievari Oy). Företaget sysselsätter 11 ordinarie- och fem deltidsanställda. Fjolårets omsättning var 1 263 000 euro och vinsten 89 000 euro.

Tävlingspanelen för Årets Nyföretagare imponerades över företagets trovärdiga och attraktiva historia samt lyckade produktprofilering. Dessutom är företaget internationellt och påvisar tillväxt och sysselsättning. Kyrö Distillerys produkter har även vunnit flera olika priser ute i världen vilket tyder på konkurrenskraft.

I startskedet av företaget utnyttjade man tjänsterna som Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia erbjöd. Nyföretagscentrumet erbjöd coachning gällande affärsverksamhetsplanen och gav även råd gällande förverkligandet av investeringar, finansieringar och samarbete med övriga aktörer på marknaden.

Under företagets närmare fyra år långa historia har Kyrö Distillerys grundare bildat sig en uppfattning om receptet för ett framgångsrikt företag:
– Hitta något som du brinner för. Därefter ska du höra dig för bland alla potentiella kunder och ställa alla frågor som dyker upp i tankarna. Slutligen ska du hitta en balans mellan den egna passionen och marknadsbehovet, konstaterar verkställande direktören Miika Lipiäinen.

Kontinental cafékultur i Tavastehus

Cafe Il Mondo som grundades år 2011 i Tavastehus imponerade juryn med sitt fina koncept, sitt karakteristiska varumärke samt sin motiverade och starka tillväxtplan. Produktifieringen har lyckats och företaget har hemsidor samt sociala medier som betjänar kunderna.

MahmutTekes CafeIlMondo 600pxCafe Il Mondos grundare Mahmut Tekes var kund vid Nyföretagscentrumet i Tavastland då han grundade företaget. Tekes berättar att han först och främst ville ha hjälp av nyföretagscentrumet med affärsverksamhetsplanen så att planeringen av affärsidén, marknadsföringen och ekonomin skulle stämma överens. Även företagsformen, finansieringen och tillståndsärenden diskuterades med företagsrådgivaren.

Tekes, som härstammar från Turkiet, bidrar med en kontinental cafékultur i Tavastehus och hans företag blomstrar på två olika platser. Han har sammanlagt kring 12 anställda. Företagets omsättning var över en miljon euro ifjol och företaget är solitt. Den framgångsrika företagaren har viljan att ytterligare utvidga sin verksamhet. Vilka råd skulle Tekes ge en nystartad företagare?

– Tro på dig själv, var ödmjuk och våga ta risker så klarar du dig!

Företagen som haft framgång i tävlingen Årets Nyföretagare 2016 belönas på nyföretagarcentralernas sommardagar i Åbo den 2.6.2016. Patent- och registernämnden, Nordea Bank samt Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma sitter med i tävlingspanelen samt delar ut prisen.

Tilläggsuppgifter

Finlands Nyföretagarcentral er rf
verkställande direktör Jari Jokilampi
tel. 0500 731 445, jari.jokilampi@uusyrityskeskus.fi