Kyrö Distillery Company årets nyföretagare i Vasaregionen

30.03.2016

Företaget Kyrö Distillery Company (Rye Rye Oy) från Storkyro har valts till årets nyföretagare 2016. Företaget tillverkar whiskey och gin av råg och tillsammans med Kyrönmaan Matkailun Edistämiskeskus ordnar de bland annat destilleribesök, programpaket, tastings och middagar. För närvarande sysselsätter företaget sju heltidsanställda och sex deltidsanställda.

– Kyrö Distillery utstrålar positivitet och mod, säger Tommi Virkama, direktör på Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia.
– Grundarbetet och planeringen med tillhörande beräkningar är välgjorda och man har satsat mycket på reklam, marknadsföring och på att bygga upp varumärket. Dessutom drivs företaget med ett starkt personligt engagemang.IMG 2538 600px2

I bilden från vänster Miko Heinilä och vd Miika Lipiäinen från Kyrö Distillery, Startias direktör Tommi Virkama och företagsrådgivare Antti Alasaari.

Startias företagsrådgivare väljer årligen ut Årets nyföretagare bland nyföretagarcentralens kunder. Kriterierna är en positiv och stabil ekonomisk utveckling, en fördomsfri attityd samt en positiv vilja att utvecklas som företag och företagare.

Kyrö Distillery Companys verkställande direktör Miika Lipiäinen tackar för utmärkelsen:
– Det är en ära att bli vald till årets nyföretagare. Det har varit fantastiskt att få ta del av samhällets och kundernas mottagande gentemot företaget här i Storkyro.

Enligt företagets verkställande direktör ligger företaget, som grundades år 2012 och som är beläget i Storkyros gamla mejeri, två och ett halvt år före den planerade utvecklingen.
– Vi har som målsättning att varje år skapa arbetsplatser och omsättning motsvarande ett företag. Utmaningen ligger i att marknaden är konkurrenskraftig och att ekonomin inte ser så bra ut i varken Finland eller världen just nu, men vi tror ändå att det finns utrymme för goda smaker och historier i världen.IMG 2574 500px2

– Företaget har sedan första början haft siktet inställt på tillväxt och på den internationella marknaden, berättar företagsrådgivaren Antti Alasaari och fortsätter:
– Valet påverkades även av företagets satsning på produktutveckling och deras ständiga beredskap på att söka nytt, ägarnas mångsidiga kompetens samt att ta in extern kompetens i styrelsearbetet. Dessutom gynnar företaget lokala företag i sina anskaffningar och har en positiv inverkan på sysselsättningen.

Årets Nyföretagare i Finland väljs på Finlands Nyföretagarcentralers riksomfattande sommardagar i början av juni.

Tilläggsuppgifter
[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

Startia logot sve