I år har 114 nya företag grundats med hjälp av Startia

26.10.2016

Under tidsperioden januari-september besökte 385 nya kunder Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia för att diskutera sin affärsidé med företagsrådgivare. Antalet kundkontakter som innehöll rådgivning var sammanlagt 915. Fram till slutet av september hade det med hjälp av Startia grundats 114 nya företag i Vasaregionen, och i de här företagen finns 143 nya arbetsplatser. Under samma tidsperiod år 2015 grundades 124 nya företag.

– Antalet grundade företag har varit nästan detsamma, vilket fortfarande tyder på att folk är försiktiga med att grunda företag, konstaterar Startias direktör Tommi Virkama.
– I det här skedet av året ser det ut så att antalet grundade företag kommer också i år att vara mindre jämfört med de föregående åren. Däremot ligger antalet affärsidéer fortfarande på hög nivå.

Företagsrådgivarna vid Vasaregionens Utveckling Ab VASEK gav råd till 591 olika verksamma företag under perioden januari-september. Antalet kundkontakter med dessa företag var jämnt tusen, varav en tredjedel berörde rådgivning vid ägar- eller generationsskifte i företag.

Nationellt sett ökade antalet grundade företag

Under januari-september grundades 5531 företag med hjälp av nyföretagarcentralerna runtom i Finland. Detta var en procent mer än förra året. Antalet nya kunder vid nyföretagarcentralerna var 12167, vilket således var en ökning på tre procent från förra året.

– I år är utsikten bättre än förra året. Då tog startpengarna slut i vissa regioner redan i maj och nästan i alla regioner senare på året. I synnerhet under sista kvartalet år 2015 rasade antalet nygrundade företag tydligt. Nu ser det ut så att startpengarna kommer att räcka, så förmodligen kommer det att grundas fler företag i år än förra året, förutspår Jari Jokilampi, verkställande direktör för Nyföretagarcentralerna i Finland r.f.

Startias november fylld av evenemang

Nyföretagscentrum Startia erbjuder kostnadsfri rådgivningstjänst för alla som ämnar bli företagare. Förutom personliga rådgivning ordnar Startia i höst även kostnadsfria frukostinfon, där sakkunnigorganisationerna öppnar upp för olika delområden inom företagande.

– Nu i oktober är temat på frukosttillfällen företagets försäkringsskydd och i november behandlas finansiering av företagsverksamheten. Bra information för alla företag, det lönar sig att delta! uppmanar Virkama.

Startia Infoillat SV3
I november arrangerar Startia också öppna infokvällar ”Starta med Startia”, där man berättar vilka praktiska saker man ska ta i beaktande när man startar eget företag. Infokvällarna hålls på VASEK på Nedre torget den 8.11 (på svenska) och 15.11 (på finska).

– Dessutom erbjuder vi möjlighet för kostnadsfri expertrådgivning i våra utrymmen varje månad: Kolster hjälper med frågor som gäller immateriella rättigheter, Certum med ekonomiförvaltning och Hannus Media med marknadsföring, fortsätter Virkama.

Startias frukostinfon
Starta med Startia
Kolsters IPR-rådgivning
Certums rådgivning