Var en expert snarare än säljare – erbjud lösningar till din kund

23.04.2018

IMG 2115 uusi versioPasi Rautio, från TuloksenTuplausToimisto Oy, som kallar sig själv för ”försäljningsviskaren”, inledde sin fartfyllda försäljningsskolning med ett starkt påstående:

– 99 procent av er misslyckas med att sälja på grund av att ni försöker för mycket!

Rautio anser, att istället för att sälja sina produkter och tjänster, bör man fokusera på hur man skulle kunna hjälpa kunderna och skapa lösningar på deras problem. Rautio efterlyser nytänkande och att man ska försöka bli av med "tungsinnet vid kaffemaskinen", alltså de personer som hittar ett problem för varje lösning eller förslag som presenterats.

– Kunderna behöver inte ha en lista över produktens egenskaper, det är ju enbart finska ingenjörer som älskar sådana listor. Kunderna vill höra berättelser och hur du kan hjälpa dem. Berättelsen börjar alltid från webben, och därför bör webbsidorna vara i toppform. På webbsidorna bör finnas info om vad och till vem man säljer, inklusive priser och mått. Även människorna är en del av berättelsen, så att kontaktuppgifterna och gärna även bild på försäljarna, bör vara synliga på webben, säger Rautio.

Enligt Rautio har man redan fått nog av prat om den sociala försäljningen (social selling), men han påpekar ändå, att det är viktigt att man utnyttjar kanalerna i sociala medier och agerar just där som även dina kunder finns.

– En BtoB-säljare kan lätt tänka sig, att exempelvis Facebook inte är den rätta kanalen där man säljer sina kanonbra produkter, men faktum är ju, att även den finska ingenjören troligen hänger där på samma Facebook på sin fritid, liksom 2,7 miljoner andra finländare varje vecka.

yleiso RautioRautio understryker att annonsering och marknadsföring måste riktas till en viss grupp och avråder strängt från att göra några slumpmässiga uppringningar.

– Satsa på riktad e-post och telefonsamtal, och gör helst inte någon masspostning till vem som helst. Försök skilja dig från mängden med ditt meddelande. Jag själv fick nyss ett meddelande på mitt LinkedIn med rubriken ”Träff!”. Ja, hör ni, då var jag omedelbart intresserad av den avvikande rubriken, och självklart öppnade meddelandet på en gång! Det var förstås inte sådan träff som jag hade föreställt mig, men det blev ett affärsmöte i alla fall, säger Rautio och ler.

– Skriv ett kortfattat meddelande och bifoga till exempel en videolänk, som är anpassad just för den här kunden. Det är viktigt med ett personligt grepp. Videon skall vid behov textas till respektive språk, och man skall inte alls vara rädd för att prata engelska eller andra främmande språk.

När man har avtalat om ett personligt möte med kunden, bör man fokusera på att vara en expert och fundera på hur man kan hjälpa kunden och vilka lösningar som kan erbjudas.

– Inte heller bör du vara rädd för att förlora affärerna. Om du ger kunden en säck full av dina egna idéer, och hen ändå köper från annat håll, är det bra att erkänna att det kanske var bra att man inte heller gjorde några affärer. Koncentrera dig inte på en dålig kund, som bara slösar bort din tid, utan försök istället leta efter de rätta kunderna.

Rautio betonar att försäljningen alltid innebär att man lyssnar och diskuterar, utreder kundernas behov och problem och även löser dem. Att bygga upp en förtroendebaserad relation samt äkthet är viktigt.

– Var fokuserad hela tiden och koncentrera dig på att lyssna på kunden. Om du märker att kunden är tveksam, och kanske vägrar att handla med dig, beror det ofta på att säljarens personlighet kanske inte tilltalar, informationen för att fatta beslut är knapphändig, eller man har helt enkelt diskuterat med fel person på företaget. Allt detta måste säljaren hitta en lösning på: Spegla ditt eget beteende mot köparens karaktär och stil, ge noggrannare information eller försök hitta den rätta personen att förhandla med.

– Och nöj dig inte med ett negativt svar i evigheter. Ett "nej" idag kan betyda att det vid någon senare tidpunkt kan finnas en bättre chans till en lyckad affär. Återkom gärna senare till saken.

Pohjala RautioPasi Rautios försäljningsskolning var en kick-off för PopUp Bergö-aktiviteterna, som arrangeras inom Nordic Gateway-projektet. Det finns ännu fyra liknande coaching-tillställningar kvar före försäljningsresan till Bodö i Norge i oktober.

– Följande tillställning ordnas redan 17.5 på VASEK. Då är temat förberedelserna för exportmarknad och de kulturella skillnaderna i näringslivet, berättar senior business advisor Lasse Pohjala.

Läs mera om Nordic Gateway-projektets coaching-tillställningar

 

[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name]

 

havkraftEU 2014 2020 rgb

 EU EAKR SV vertical 20mm rgb



‹ Gå till "Nyheter"

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera