På mässan för att jobba eller för att stå med händerna i fickorna?

21.09.2016

TuplaPasi 600pxMässbolaget Expo Österbotten Ab arrangerade 15.9 en kursdag om mässor för sina kunder. Talaren på kursen var Pasi Rautio, även känd som Tupla-Pasi, från företaget TuloksenTuplausToimisto, och han gav deltagarna förutom en lista över mässpersonalens vanligaste ”dödssynder” också en hel del goda råd om hur man kan omvandla mindre seriöst mässdeltagande till aktiv försäljning.

Enligt Rautio deltar 90 % av utställarna i mässor utan tydligt definierade mål, och dessutom tar de inte hand om kundkontakterna efteråt. Mässan börjar inte när man har satt upp montern utan företaget ska planera tidtabellen noggrant för att kunna ha nödvändigt material på plats i god tid. Vem som ska ingå i mässpersonalen ska man tänka igenom noggrant för att kunna skicka precis de rätta personerna till mässmontern.

– Företag deltar i mässor för att sälja, marknadsföra, hitta leads och om inte rekrytera så åtminstone bygga upp en positiv bild av arbetsgivaren. Företaget ska ha fastställda målsättningar: Vad säljer man och för vem och hur mycket? Vilka slags leads försöker man hitta och på vilket sätt mäter man framgången på mässan? listar Rautio.

– Dessutom ska man kunna beräkna ROI, return on invest. Hur mycket pengar investerade vi i mässan och vad fick vi för pengarna? Hur mycket ökade försäljningen? Hur många nya kontakter eller offertbegäran har vi fått? Fick vi bra synlighet och bättre rykte?

TuplaPasi2 600pxEnligt Rautio slutar mässarbetet inte med att man tar ner monterns rollups utan då börjar det aktiva försäljningsarbetet:

– Man ska inte lämna och vänta aggressivt på att kunderna ska börja ringa upp dig efter mässan, konstaterar Rautio, sin färgglada stil trogen.

– Efter mässan börjar ju det som avgör!

Han uppmanar att analysera framgången genast efter mässan. Vilka var den egna monterns toppar och floppar?

– Du ska omedelbart kontakta dem som lämnade offertbegäran och börja med aktiv fortsatt marknadsföring. När du en gång har stått i montern och samlat de där visitkorten eller kontaktuppgifterna, har du din målgrupp och du ska börja arbeta med den. Kunden glömmer dig på fyra månader, påminner Rautio.

Och vilka är dödssynderna då?

– Dålig hållning och passivt kroppsspråk, att man gömmer sig bakom mobilen, sitter bakom disken, äter i montern, snackar med polarna, trugar eller ser ner på kunderna, listar Rautio.

De här är lätta att ändra och med Rautios instruktioner är det enkelt att styra mässmonterns resultat i bättre riktning.



‹ Gå till "Nyheter"

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera