Ny regional webbtjänst byggs ur ett användarvänligt perspektiv

12.01.2018

toteuttajatMari Kattelus från VASEK, Leena Forsén från Vasa stad, Max Jansson från VisitVaasa samt Kenth Nedergård från Kvarkens välrdsarv rf.

Om utgångsläget är fyra separata webbplatser med hundratals undersidor, och målet är att inrätta en gemensam, enkel, attraktiv och lätt tillgänglig portal, innebär det nog ett avsevärt arbete.

För ungefär ett och ett halvt år sedan konstaterade man att innehållet och layouten hade börjat föråldras inte bara på VASEKs Vasaregionen-portal men också på Världsarvet Kvarkens skärgårds, Visit Vaasas samt Vasa stads hemsidor. Dessutom innehåller alla sidorna delvist dubbel information, vilket alla håller på och uppdateras separat i olika plattformar. Varför inte slå ihop sidorna ?

– Med en gemensam webbtjänst i Vasaregionen sökes användarvänlighet, kostnadseffektivitet och bättre aktualitet genom att sätta stopp för den fragmenterade och överlappande informationen, som man nu uppdaterar på olika platser i lite olika stil och takt. Med samarbetet strävar vi efter bättre synlighet och större antal besökare, berättar marknadsföringschef Mari Kattelus och fortsätter:

– Besökarna är inte intresserade av vilken organisation det är som erbjuder den informationen man söker, utan av det faktum att information överhuvudtaget kan hittas, finns på eget språk och är uppdaterad. Målet är att skapa en högklassig webbtjänst, som är både användarvänlig och visuellt attraktiv, och som förutom gör regionen mer allmänt känd även ger kostnadsbesparingar.

osallistujatSolita, som VASEK, Vasa stad, VisitVaasa och Kvarkens världsarv tillsammans har valt till sin samarbetspartner, analyserade webbplatsens nuläge och skapade sedan ett koncept, enligt vilket webbtjänsten skulle kunna genomföras.

– Som en röd tråd i konceptet är kärnbudskapen i regionens kommunikationsstrategi, det vill säga energi, havet samt en passionerad inställning till att göra saker. Vi definierade de huvudsakliga mål- och användargrupperna, skissade tjänstevägar och strukturer för innehållet, och gav även våra egna förslag till konceptets förvaltningsmodell. Till konceptet ingick också en prototyp av webbtjänsten, varifrån vi plockade ihop användarnas upplevelser, berättar Kimmo Kivirauma från Solita.

Nya webbtjänstens viktigaste element är den praktiska sökfunktionen, den användarvänliga evenemangskalendern och det högklassiga innehållet. Webbjänsten är uppdelad i tre huvudsakliga målgrupper enligt invånare, turister och företagare, med andra ord för företag som är verksamma eller planerar att etablera sig i Vasaregionen.

Till webbtjänstens presentationstillfälle den 11.1. samlades mer än 40 deltagare från kommuner och andra intressenter för att höra hur arbetet framskrider och för att bekanta sig med prototypen. Under tillställningen antecknades alla kommentarer och förslag till förbättringar och de skall beaktas i takt med att arbetet fortskrider. Därefter, redan i januari, påbörjas anbudsförfarandet för det tekniska genomförandet av webbtjänsten på basis av detta koncept.

Webbtjänsten beräknas vara klar under våren 2019.

Närmare uppgifter

[contact_member,name=Mari Kattelus,id=4,details=Name]



‹ Gå till "Nyheter"

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera