Sales Café Norway rohkaisi yrittäjiä kontaktiverkoston luomiseen

20.05.2016

NordicGateway 1920x237px v4

Sales Café Norway kokosi kaksikymmentä yritystä ja kaikkiaan 39 osallistujaa Pietarsaareen Nordic Gateway 17-17-17 -hankkeen kutsumina. Viexpolla hankkeen parissa yhdessä VASEKin ja YA!:n kanssa työskentelevät Katja Jankens ja Riikka Ylikangas olivat muuttaneet Rosenlundin pappilan pohjoismaiseksi kahvilaksi, jossa harjoiteltiin myyntitaitoja norjalaisten kanssa. Norjan osuus Suomen viennistä ja tuonnista on todella pieni, joten kasvumahdollisuuksia löytyisi.

Ohjelma alkoi norjalaisen Lars Losvikin puheenvuorolla. Losvik tuntee hyvin erot Suomen ja Norjan välillä, sillä hän on asunut Suomessa yli 20 vuotta. Norjan ja Suomen välillä on sekä eroja että samankaltaisuuksia. Losvikin mielestä suomalaiset työskentelevät norjalaisia kovemmin ja ovat innokkaampia.

Lars LosvikOhjelma alkoi norjalaisen Lars Losvikin puheenvuorolla.

Onnistuneesta Norjan markkinoille laajentumisesta kertoi VEO:n Kim Råholm (Vice President, Hydropower-yksikkö). Onnistumiseen tarvitaan kärsivällisyyttä, sillä esimerkiksi VEO on tehnyt määrätietoista työtä Norjan markkinoille asettumiseksi jo 1990-luvulta lähtien. Råholm korosti kielitaidon tärkeyttä, ja VEO hoitaakin Norjan liiketoimintaa norjaksi. Keskustelu on tärkeässä roolissa.

– Yhteistyökumppaneiden kanssa toimittaessa on varmistettava, että kumpikin on varmasti ymmärtänyt asian oikein, Råholm kertoi.

Logistiikkaa Norjan kautta Yhdysvaltoihin

Esitysten jälkeen alkoivat pyöreän pöydän keskustelut. Keskustelijat oli jaettu neljään ryhmään osallistujien oman kiinnostuksen perusteella. Tarkoitus ei ollut kirjata ylös ongelmia, vaan ratkaisuja. Jokaisessa ryhmässä keskustelua veti fasilitaattori.

Ensimmäinen ryhmä keskusteli Norjan teollisuuden vaatimista sertifioinneista norjalaisen, Sandnäsjoenista Vaasaan saapuneen LEAN-kouluttaja ja yrittäjä Hanne Falch Kristoffersenin johdolla. Kristoffersen korosti liittymistä Achilles-verkostoon, joka on käytännön standardi Norjassa.

Pyöreän pöydän keskustelu

Ensimmäinen ryhmä keskusteli Norjan teollisuuden vaatimista sertifioinneista norjalaisen, Sandnäsjoenista Vaasaan saapuneen LEAN-kouluttaja ja yrittäjä Hanne Falch Kristoffersenin johdolla.

 

Toisen pöytäryhmän fasilitaattorina oli Narvikin kehitysyhtiö FUTURUMin toimitusjohtaja Terje Steinsund. Ryhmässä keskusteltiin logistiikan haasteista ja mahdollisuuksista. Keskusteluissa olivat nousseet esiin säännöt, markkinatutkimukset ja -strategiat sekä logistiikka.

– Yritysten on tiedettävä, mitkä säännöt pätevät Norjassa. Kannattaa myös muistaa, että bisnestä ei ole pakko tehdä suuryritysten kanssa. Pienten ja keskisuurten yritysten kanssa voi myös käydä kauppaa.

Keskustelun lopputulosten läpikäyminen"Yritysten on tiedettävä, mitkä säännöt pätevät Norjassa", sanoo Terje Steinsund.

 

Steinsund painotti lopuksi, että logistiikkaa ei ole vain Pohjanmaan ja Norjan välillä, vaan Norja on reitti Yhdysvaltain suurille markkinoille. Tulliasiat Norjaan pitää toki selvittää, mutta aina löytyy apua.

”Startupien pitää tehdä yhteistyötä”

Kolmannessa pöydässä keskusteltiin startup-yritysten yhteistyöstä ja uudesta teknologiasta. Fasilitaattorina toimi Tom-Gøran Skog, joka johtaa perustamaansa SubSeaCom-yritystä. Reilun tunnin aikana jokaisen ryhmän jäsenen kanssa löytyi yhteinen liiketoimintamahdollisuus. Skog neuvoi pieniä startup-yrityksiä suomalais-norjalaiseen yhteistyöhön, sillä bisnestä ei voi tehdä yksin.

Neljäs ryhmä käsitteli kontaktiverkoston luomista Norjassa. Ryhmää veti Ane Ahnger konsultti- ja asiantuntijayritys MCon Partnesilta. Ensimmäinen vinkki kontaktiverkoston luomiseen on osallistua oikeille messuille.

– Pienet messut ovat hyviä, koska niissä on suurempi todennäköisyys löytää liikekumppani. Messuille voi osallistua myös vieraana. Kontakteja löytyy, vaikka ei olisi messuilla näytteilleasettajana. Toiseksi suunnittelun on oltava systemaattista. Tee kotiläksyt, eli hanki tietoa esimerkiksi hintatasosta, Ahnger sanoo.

”Keep it simple”

Lopussa Lars Losvik muistutti, että tuotetta myydessä pitää puhua asiakkaan kieltä. Keep it simple -neuvo on hyvä pitää mielessä. Losvik kehotti myös läksyjen tekoon, sillä uskottavuutta saa vain asioiden syvästä tietämisestä.
VASEKin Lasse Pohjala puhui tilaisuuden päätteeksi liikkumisen ja näkyvyyden tärkeydestä.

– Älkää odottako puhelinsoittoa kotona. Yhteistyö alkaa kontakteista, ja kontakteja saa vain liikkumalla ja olemalla yhteydessä mahdollisiin asiakkaisiin, Pohjala sanoo.

Sales Café Norway -tapahtuma järjestettiin Nordic Gateway -hankkeen puitteissa. Hankkeen tavoitteena on tukea suomalaisyritysten laajentumista Norjan markkinoille. Nordic Gateway -hankketta organisoivat Viexpo, VASEK ja YA!.

Lisätietoja:

[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name]

 EU EAKR FI vertical 20mm rgb

VipuvoimaaEU 2014 2020 rgb



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää