Paikalliset matka- ja makumuistot tukevat seudun matkailua

13.03.2018

HannulaVeli-Pekka Hannula on pyörittänyt kahvilaa Vaasan lentoasemalla vuodesta 2011.

Matkailun projektipäällikkö Peter Källberg vieraili tammikuussa Matkamessuilla ja teki siellä huomion, että puhtaan luonnon raaka-aineet ja makuelämykset käsitetään nykyään entistä tiiviimmäksi osaksi matkailuelämystä. Alueiden tyypilliset ja perinteiset ruoka- ja käsityötuotteet kiinnostavat niin kotimaan matkustajia kuin ulkomaisia vieraitakin.

Vaasan lentoasemalla kahvilaa vuodesta 2011 lähtien pyörittänyt Veli-Pekka Hannula vahvistaa Källbergin havainnon:

Hannula lokalaprodukter– Paikallisten tuotteiden kysyntä on noussut jatkuvasti. Esimerkiksi joulun alla Maalahden limppua myytiin todella paljon, tyrnimehu on aina suosittu ostos ja vähäkyröläisen pläkkyrin lyhtyjä menee tasaisesti, vaikka se onkin vähän kalliimpi tuote matkamuistoksi tai tuliaiseksi.

Hannulan mukaan kansainvälisille asiakkaille tuotteissa on tärkeää pakkaus ja ulkoasu. Niistä on käytävä selvästi ilmi tuotteen alkuperä ja tarina.

 – Alkoholilain muutoksen myötä saimme vähittäismyyntiluvan alle 5,5-prosenttisille alkoholituotteille, joten pian meiltä saa mukaan myös Kvarken Breweryn käsityöläisoluita tai Kyrö Distillery Companyn Longkyrö-juomia.

– Kvarken Breweryn tuotteissa on kaikissa pullon etiketissä eri tarina Merenkurkun saaristosta, Kyrö Distilleryn nyt tuntevat kaikki, Hannula hymyilee.

– Kehotuksestani nämä yritykset lähtivät yhdessä suunnittelemaan pakkausta, johon asiakas voi kerätä tuotevalikoimasta haluamansa maut. Neljän pullon pakkauksen saa viedä lentokoneeseen ja tarvittaessa sen voi myös sujauttaa turvapussiin, Hannula lisää.

Lentoaseman kahvilan myynnistä noin runsas kolmasosa tulee kahvilatuotteista, lähes yhtä paljon tuottaa alkoholijuomien myynti. Vaasan lentoaseman kasvavat charter-lentojen määrät näkyvät näissä tuoteryhmissä myynnin selkeänä kasvuna. Loppuosa myynnistä, runsas 30 % tulee lehdistä, kirjoista ja tuliaisista.

Hannula magneetitHannulaa naurattaa Suomen talvea kuvaava pikimusta magneetti.

– Tuotevalikoimassa on tärkeää huomioida paikallisuus, mutta myös matkailijoiden moninaiset tarpeet. Jos hammasharja tai puhelimen laturi jää kotiin, meiltä löytyy kyllä. Erilaisia pientuotteita myydään paljon, esimerkiksi magneetit ovat suosittuja ostoksia.

Monet paikalliset valmistajat tarjoavat suoraan Hannulalle tuotteitaan myyntiin.

– Tällä hetkellä ottaisin valikoimaan mielelläni lisää lapsille sopivia viemisiä sekä matkailuun liittyviä pieniä tuotteita kuten niskatyynyjä tai lompakkoja. Erilaisissa ruoissa ja herkuissa on huomioitava säilyvyys ja myyntiaika. Menekkiä täytyy olla sen verran, ettei tuotteita jää käsiin ja etteivät ne pääse vanhenemaan. Valikoimastamme täytyy löytyä niin muutaman euron kuin muutaman kymmenenkin euron tuliaisiksi sopivia tuotteita, Hannula kertoo.

Hannulan mukaan matkailijat eivät ehkä ihan vielä tunne Merenkurkkua tai Vaasan seutua, jotta osaisivat kaivata alueelle ominaisia tuotteita. Källberg on samaa mieltä ja toteaa sen tuovankin mahdollisuuksia yrittäjille:

– Seutua voidaan tehdä tunnetuksi myös matka- ja makumuistojen kautta. Elämysten ja tuotteiden kombinaatio vahvistaa koko seudun brändiä. Paikallisten tuotteiden valmistajien kannattaa hioa tuotteidensa tarina loppuun asti ja tarjota niitä kauppoihin ja liikkeisiin myyntiin.

Lisätietoja

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

Maaseutuohjelmasta rahoituksensa saavan Matkailuyrittäjän tiedon kautta kasvuun -hankkeen tavoitteena on muun muassa jakaa ajankohtaista tietoa ja osaamista matkailuelinkeinoa kiinnostavista aiheista.

lippu ja tunnuslause 300pxELY LA01 Logo FI B3 RGB 200px 72dpi

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää

Opiskelijoiden ääni on tulevaisuuden ääni

15.03.2024 | Uutiset
Mari Katteluksen kolumni Vaasa Insiderissä
Lue lisää

Ensimmäisellä markkinointiklinikalla vinkkejä yrityksen näkyvyyden vahvistamiseen

08.03.2024 | Uutiset
Maaliskuun 7. päivänä ryhmä pienyrittäjiä kokoontuivat Startiaan saadakseen vinkkejä siitä, miten he voivat vahvistaa markkinointiaan ja näkyä paremmin mahdollisten asiakkaiden keskuudessa. Illan keskusteluissa yrittäjät saivat vinkkejä siitä, miten pienillä resursseilla voidaan saada erinomaista näkyvyyttä – kunhan keskitytään oikeisiin asioihin.
Lue lisää

Maria Haglund VASEKiin työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämistehtäviin

07.03.2024 | Uutiset
Kasvatustieteiden maisteri Maria Haglund aloitti 4.3.2024 VASEKilla Vaasan seudun työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämisen tehtävissä projektipäällikkönä. Hänet valittiin yhteensä 40 hakijan joukosta tähän alueen elinvoiman kehittämisen kannalta keskeiseen työtehtävään.
Lue lisää

Ensimmäinen rekrytointi on riski, joka on otettava, kun halutaan kasvaa

06.03.2024 | Uutiset
VASEKin, Vaasan kaupungin ja Vaasan yrittäjien tilaisuuteen 5.3. kokoontuneet yrittäjät pohtivat olisiko heistä ja heidän yrityksistään työnantajiksi. Palvelujohtaja Päivi Ilmonen Profimentorilta muistutti, että yksinyrittäjän ensimmäinen työntekijä ja työpari voi olla sellainen positiivinen asia, joka ei ole rahalla mitattavissa:
Lue lisää

He panostivat, kun kaikki muut vetäytyivät

05.03.2024 | Uutiset
Yli kaksi vuotta kulttuuri- ja tapahtuma-ala eli pandemian vuoksi epävarmuuden aikaa. Kriisin keskellä Henrik Hagnäs ja Dennis Asplund päättivät perustaa HHD Entertainment -yrityksen, joka keskittyy festivaalien, konserttien ja keikkojen järjestämiseen. Bigday-konsepti syntyi, ja tänä vuonna festivaali järjestetään neljännen kerran – ennennäkemättömällä lipunmyynnillä.
Lue lisää