Monien mahdollisuuksien TripAdvisor

26.02.2018

TA KvarkenKonsultti Kari Halonen Toolboxtravel Oy:stä esitteli 15.2. joukolle matkailuyrittäjiä TripAdvisor-palvelun eri ominaisuuksia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. TripAdvisorilla on joka kuukausi noin 350 miljoonaa kävijää, ja palveluun lisätään yli 70 sivua uutta sisältöä joka minuutti. Noin 70 % sisällöstä on englannin kielellä.

– TripAdvisor sisältää paljon matkanjärjestämiselle tyypillisiä elementtejä, ja periaatteessa tuotteiden paketoiminen palvelussa olisi mahdollista, mutta se ei ole kuitenkaan varausjärjestelmä vaan erittäin tehokas portaali, jonka kautta voi saada näkyvyyttä omalle yritykselleen ja palvelulleen, Halonen kertoi.

– Oman yrityksen tietoihin täytyy ehdottomasti laittaa mahdollisimman helposti ja selkeästi näkyville mahdollisuus varata tai ostaa palveluja. Majoituspalveluiden osalta kannattaa suosia globaalien varauspalveluiden linkkejä.

Kari HalonenKari Jalonen

Yrityksen omille kotisivuille voi myös pyytää TripAdvisorin bannereita, jotka kertovat, että yrityksen tiedot löytyvät palvelusta ja niistä voi antaa arvioita. Halonen kannustikin matkailuyrittäjiä aktivoimaan omia asiakkaitaan antamaan palautetta.

– Kannattaa aina kerätä asiakkaan sähköpostiosoitteet ja myös kertoa asiakkaalle, että häntä tullaan myöhemmin pyytämään antamaan palautetta. Viestin on hyvä olla lyhyt ja se kannattaa lähettää heti työviikon alussa, ei viikonloppuna, jolloin se helposti hukkuu kaikkien muiden viestien joukkoon. TripAdvisorin Anna arvio -widgetistä löytyy valmiita mallipohjia 20 eri kielellä. Ja jos sähköposteja ei ole kerättynä, voi asiakkaalle antaa käyntikortin ja vaikkapa laskun maksamisen yhteydessä pyytää häntä antamaan palautetta, Halonen muistutti.

TA SaltkaretKeskustelua syntyi negatiivisista palautteista ja niiden käsittelystä. Halonen neuvoi aina vastaamaan annettuihin palautteisiin:

– Käy vastaamassa palautteisiin kiittämällä niistä ja toivota asiakas tervetulleeksi uudelleen. Tai jos asiakas on antanut huonoa palautetta, pahoittele asiakkaan ikävää kokemusta. Pyri kuitenkin aina ohjaamaan keskustelu omiin kanaviisi äläkä niin sanotusti pese likapyykkiä julkisesti. ”Olemme pahoillamme tästä. Voitko lähettää meille sähköpostia, niin selvitämme asian” on hyvä ja neutraali vastaus.

Täysin asiattomat ja paikkaansa pitämättömät negatiiviset palautteet saa myös pois näkyvistä, mutta se vaatii yhteydenottoa TripAdvisorin Lontoossa sijaitsevaan hallinto-osastoon.yleiso

Infoillan aikana Halonen antoi tukun hyviä neuvoja, miten TripAdvisorista voi ostaa mainos- ja banneripaikkoja:

– Mainoskampanjoita voi kohdentaa vaikka vain yhteen maahan, ja kampanjaa voi muokata kesken kampanja-ajan. Liian lyhyet kampanjat eivät kannata, sillä tutkitusti lähes 60 % ihmisistä tekee ostopäätöksen matkasta 1–3 kuukautta ennen matkan ajankohtaa.

Matkailun projektipäällikkö Peter Källberg oli tyytyväinen infoiltaan, vaikka laajasta palvelusta ehdittiin ottaa vain pintaraapaisu:

– TripAdvisoriin näyttää pätevän samat säännöt kuin moniin sosiaalisen median palveluihinkin. Palvelussa on oltava mukana ja siellä on oltava suunnitelmallisesti läsnä. Saatuihin palautteisiin on vastattava ja muistettava, ettei lähde julkiseen väittelyyn asiakkaan kokemuksesta.

Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen puitteissa järjestetyn TripAdvisor-infoillan materiaalit löydät täältä.

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

ELY LA01 Logo FI B3 RGB 200px 72dpilippu ja tunnuslause 300px



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää

Opiskelijoiden ääni on tulevaisuuden ääni

15.03.2024 | Uutiset
Mari Katteluksen kolumni Vaasa Insiderissä
Lue lisää

Ensimmäisellä markkinointiklinikalla vinkkejä yrityksen näkyvyyden vahvistamiseen

08.03.2024 | Uutiset
Maaliskuun 7. päivänä ryhmä pienyrittäjiä kokoontuivat Startiaan saadakseen vinkkejä siitä, miten he voivat vahvistaa markkinointiaan ja näkyä paremmin mahdollisten asiakkaiden keskuudessa. Illan keskusteluissa yrittäjät saivat vinkkejä siitä, miten pienillä resursseilla voidaan saada erinomaista näkyvyyttä – kunhan keskitytään oikeisiin asioihin.
Lue lisää

Maria Haglund VASEKiin työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämistehtäviin

07.03.2024 | Uutiset
Kasvatustieteiden maisteri Maria Haglund aloitti 4.3.2024 VASEKilla Vaasan seudun työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämisen tehtävissä projektipäällikkönä. Hänet valittiin yhteensä 40 hakijan joukosta tähän alueen elinvoiman kehittämisen kannalta keskeiseen työtehtävään.
Lue lisää

Ensimmäinen rekrytointi on riski, joka on otettava, kun halutaan kasvaa

06.03.2024 | Uutiset
VASEKin, Vaasan kaupungin ja Vaasan yrittäjien tilaisuuteen 5.3. kokoontuneet yrittäjät pohtivat olisiko heistä ja heidän yrityksistään työnantajiksi. Palvelujohtaja Päivi Ilmonen Profimentorilta muistutti, että yksinyrittäjän ensimmäinen työntekijä ja työpari voi olla sellainen positiivinen asia, joka ei ole rahalla mitattavissa:
Lue lisää

He panostivat, kun kaikki muut vetäytyivät

05.03.2024 | Uutiset
Yli kaksi vuotta kulttuuri- ja tapahtuma-ala eli pandemian vuoksi epävarmuuden aikaa. Kriisin keskellä Henrik Hagnäs ja Dennis Asplund päättivät perustaa HHD Entertainment -yrityksen, joka keskittyy festivaalien, konserttien ja keikkojen järjestämiseen. Bigday-konsepti syntyi, ja tänä vuonna festivaali järjestetään neljännen kerran – ennennäkemättömällä lipunmyynnillä.
Lue lisää