Messuille töihin vai messuilemaan?

21.09.2016

TuplaPasi 600pxMessuyhtiö Pohjanmaan Expo Oy järjesti 15.9. asiakkailleen messukoulutuksen, jossa Tupla-Pasinakin tunnettu Pasi Rautio TuloksenTuplausToimistosta antoi osallistujien kuulla messuilijoiden yleisimmistä ”kuolemansynneistä”, mutta tarjoili myös tukun neuvoja, millä pelkästä messuilusta saadaan aktiivista myyntiä.

Raution mukaan 90 % näytteilleasettajista lähtee messuille ilman kunnolla määriteltyjä tavoitteita, ja messujen jälkihoitokin tahtoo jäädä tekemättä. Messut eivät ala vasta, kun esittelypaikka on pystytetty, vaan yrityksen on suunniteltava aikataulu huolellisesti, jotta tarvittavat materiaalit ovat saatavilla ajoissa. Messuosaston roolitus on mietittävä huolellisesti ja lähetettävä paikalle juuri oikeat ihmiset.

– Messuille lähdetään myymään, markkinoimaan, keräämään liidejä sekä jos ei rekrytoimaan, niin ainakin rakentamaan positiivista työnantajakuvaa. Tavoitteet pitää olla määriteltyinä: Mitä myydään ja kenelle ja kuinka paljon? Minkälaisia liidejä koetetaan kerätä sekä millä keinoilla mittaroidaan messujen onnistumista? Rautio luettelee.

– ROI eli return on invest on myös osattava laskea. Paljonko messuihin käytettiin rahaa ja mikä oli tuotto? Paljonko myynti kasvoi? Paljonko on tullut uusia yhteydenottoja tai tarjouspyyntöjä? Saatiinko näkyvyyttä, kasvoiko maine?

TuplaPasi2 600pxRaution mukaan messutyö ei suinkaan pääty siihen, kun roll-upit kerätään ständiltä pois, vaan sen jälkeen alkaa aktiivisen myyntityön osuus:

– Ei jäädä aggressiivisesti odottamaan, että asiakkaat alkavat soittelemaan messujen jälkeen, Rautio toteaa värikkääseen tyyliinsä. – Messujen jälkeen alkaa se ratkaisevin osuus!

Rautio kehoittaa heti messujen jälkeen analysoimaan onnistumista. Mitkä olivat oman messuosaston topit ja flopit?

– Tarjouspyynnön jättäneisiin on oltava viipymättä yhteydessä ja ryhdyttävä aktiiviseen jatkomarkkinointiin. Kun messuosastolla on kerätty käyntikortteja tai muutoin yhteystietoja, on kohderyhmä selvillä ja siihen on tartuttava. Asiakas unohtaa sinut neljässä kuukaudessa, Rautio muistuttaa.

No entä ne messuilijan kuolemansynnit?

– Huono ryhti ja passiivinen kehonkieli, puhelimen taakse piiloutuminen, tiskin takana istuminen, eväiden syöminen ständillä, kavereiden kanssa juoruilu, tyrkyttäminen ja asiakkaiden ylenkatse, Rautio luettelee.

Helppoja asioita muuttaa, ja Raution ohjeilla messuilun suunta onkin helposti korjattavissa.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää