VASEKin yritys- ja asiakaskontaktien määrä kasvoi

09.01.2018

Virkama Nydahl 1000pxFBVaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian henkilökunta oli vuoden 2017 aikana yhteydessä 1 736 asiakkaaseen. Yritys- ja asiakaskontakteja (tapaamiset, puhelut, sähköpostit) oli yhteensä 3 751 kappaletta ja ne jakautuivat seuraavasti:

  • Aloittavien yritysten neuvonta 1 381 kontaktia (2016: 1 281)
  • Toimivien yritysten neuvonta 1 004 kontaktia (2016: 1 076)
  • Omistajanvaihdosneuvonta 538 kontaktia (2016: 432)
  • Sidosryhmäyhteistyö 816 kontaktia (2016: 835)
  • Sijoittautumispalvelut 12 kontaktia (2016: 10)

Vaasan seudulle perustettiin vuoden 2017 aikana kaikkiaan 621 uutta yritystä (luku ei sisällä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöitä). Uusyrityskeskus Startiassa käsiteltiin vuoden aikana 487 yritysideaa, joista 197 jalostui yritysneuvojan tuella ja avulla uudeksi yritykseksi. Näiden yritysten myötä seudulle syntyi 306 uutta työpaikkaa.

– Syksyllä näytti siltä, että pääsemme Startiassa uusyritysperustannassa ennätyslukemiin, mutta jäimme kuitenkin vuoden 2010 ennätyksestä. Kasvua oli kuitenkin vuoteen 2016 verrattuna hienosti 24,6 %, Startian johtaja Tommi Virkama kertoo.

– Uusyrityskeskusten tavoitteena on elinvoimaiset yritykset, ja neuvonnan kautta syntyneet yritykset ovat keskimääräistä elinvoimaisempia, sillä kahden vuoden kuluttua perustamisesta noin 90 prosenttia yrityksistä on vielä toiminnassa ja viiden vuoden kuluttuakin 80 prosenttia. Vain alle neljä prosenttia aloittaneista yrittäjistä lopettaa toimintansa konkurssin vuoksi viiden ensimmäisen toimintavuoden kuluessa, Virkama jatkaa.

– Myös yritys- ja asiakaskontaktien määrä VASEKilla ja Startiassa kasvoi hieman eli 3,2 %. Olemme myös tyytyväisiä palvelumme tasoon. Annetun asiakaspalautteen mukaan 95 % vastanneista suosittelisi Uusyrityskeskus Startian palveluita tuttavilleen. Toimivien yritysten neuvontaa saaneista kaikki palautetta antaneet vastaajat suosittelisivat yritysneuvontaa joko todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti, yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl iloitsee.

Toimivien yritysten neuvonnassa palveltiin 569 eri yritystä. Välillä yrityksen tilanne tai asia vaati vain yhden käynnin, mutta useimmiten yritysneuvojaan ollaan yhteydessä useamman kerran. Esimerkiksi osakeyhtiön osakassopimuksiin liittyvät asiat sekä investoinnit ja rahoitusasiat vaativat usein muutamankin käynnin.

– Syksyllä käynnistynyt Lakimiehen sparrausapu -palvelu, joka toteutetaan yhteistyössä asiantuntijakumppaneidemme kanssa, on ollut suureksi avuksi monelle yrittäjälle. Kynnys ottaa yhteyttä lakimieheen yritykselle usein elintärkeissä sopimus- ja lakiasioissa on todellakin madaltunut, Nydahl kertoo ja jatkaa:

– Erityisesti yrityskaupoissa kauppakirjojen ja muiden sopimusten huolellinen läpikäyminen on elintärkeää.

VASEK auttoi vuoden 2017 aikana 283 asiakasta omistajan- tai sukupolvenvaihdostilanteessa. Prosessit ovat yleensä pitkiä, joten yhdessä asiakkaan kanssa vietiin vuoden aikana päätökseen 79 omistajanvaihdosta tai yritysostoa, ja vuoden lopussa keskeneräisenä oli vielä 134 omistajan- tai sukupolvenvaihdosta.

Lisätietoja

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name]

[contact_member,name=Kjell Nydahl,id=13,details=Name]



‹ Siirry "Tiedotteet"-sivulle