VASEKin uusi hallitus valittu – yhtiön 15. toimintavuosi jatkuu tiukoissa talousraameissa

18.04.2018

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 16.4.2018 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:

varsinainen jäsen  kunta/taho  varajäsen
Tomas Häyry Vaasa Susanna Slotte-Kock
Rurik Ahlberg Mustasaari Mikael Alaviitala
Janne Laine Laihia Minna Niemi
Mats Brandt Maalahti Håkan Knip
Miko Heinilä Isokyrö Pirkko Viljanmaa
Christina Båssar Korsnäs Marcus Nordmyr
Mikko Ollikainen Vöyri Göran Westerlund
Pasi Tuominen teollisuus Juha Häkkinen
Maria Norrlin-Asplund pk-sektori Björn Helsing
Reijo Lidman pk-sektori Antti Romu
Annukka Jokipii korkeakoulut Tauno Kekäle

Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii korkeakoulujen edustajana on uusi jäsen VASEKin hallituksessa, samoin hänen varajäsenensä VAMKin rehtori Tauno Kekäle. Maria Norrlin-Asplund pk-sektorin edustajana siirtyi varajäsenen paikalta varsinaiseksi jäseneksi ja hänen varajäsenekseen tuli Björn Helsing. Uusia varajäseniä ovat myös Minna Niemi (Laihia) ja Marcus Nordmyr (Korsnäs).

Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Tomas Häyry, ja hallituksen sihteerinä ja esittelijänä toimii vt. toimitusjohtaja Stefan Råback.

– Käynnistimme viime vuoden lopulla merkittävät säästötoimenpiteet suurehkon alv-maksun johdosta. Taustalla on tulkinta kuntien perusrahoituksen arvonlisäverokäytännöstä, johon liittyen odotamme vielä keväällä lopullista ratkaisua Helsingin hallinto-oikeudelta,  Stefan Råback sanoo.

– Tavoitteenamme on kuitenkin jatkaa ja kehittää yhtiön toimintaa kaikilla keskeisillä tehtäväalueilla säästötarpeista huolimatta ja tässä ollaan onnistuttu hyvin. Vuonna 2017 kokonaisliikevaihto nousi 2 622 865 euroon, jossa oli kasvua 17,9%. Vuoden 2017 osalta saavutimme 7 915 euron positiivisen tuloksen, Råback jatkaa.

Uusyrityskeskus Startiassa yritysperustannassa lähestyttiin ennätyslukemia, mutta vuoden 2010 ennätyksestä jäätiin hieman. Kasvua oli kuitenkin vuoteen 2016 verrattuna 24,6 % ja uusia yrityksiä avullamme perustettiin Vaasan seudulle 197 kpl.

Myös yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdosten osalta kulunut vuosi oli myös erittäin vilkas, yhteensä 79 asiakasyrityksen osalta saatiin prosessi valmiiksi. Yritys- ja asiakaskontaktien määrä VASEKilla ja Startiassa kasvoi kokonaisuutena hieman eli 3,2 %. Annetun asiakaspalautteen mukaan lähes 95 % vastanneista suosittelisi palveluita muille.

Hallituksen puheenjohtaja Tomas Häyry kommentoi vuosikertomuksessa:

– Vuoteen 2018 lähdemme uudella tiimillä ja tartumme seutuviestinnän strategiassa mainitulla intohimolla eteemme tuleviin haasteisiin.

– Meillä on pitkälti vakiintunut toiminnallinen kokonaisuus yrityspalveluiden, aluekehityksen ja seutuviestinnän puitteissa. Näiden painopisteidemme osalta huomioimme muutokset ja uudet kehitystarpeet nopeasti ja joustavasti eri sidosryhmiemme toiveiden pohjalta, Råback päättää.

VASEKin vuosikertomus 2017

vt. toimitusjohtaja Stefan Råback, 050 590 2525