VASEKin osaava henkilökunta keräsi kiitosta sidosryhmäkyselyssä

02.10.2015

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin vuosittainen sidosryhmäkysely lähetettiin syyskuussa 529 henkilölle. Vastaajat edustivat elinkeinoelämän organisaatioita, aluekehitysviranomaisia, koulutussektoria ja kehityshankkeiden toteuttajia. Myös kaikkien omistajakuntien kunnanvaltuustojen ja -hallitusten jäsenet saivat kyselyn vastattavakseen. Vastausprosentti oli kuitenkin harmillisesti vain 10,58.

– Onhan se todella harmi, ettei useampi sidosryhmämme edustaja vastannut, mutta jokainen vastaus on silti tärkeä. Käymme kaikkien antamat palautteet läpi ja mietimme, miten toimintaamme voisi vielä parantaa ja tehostaa, toimitusjohtaja Pekka Haapanen toteaa.

– Tulokset olivat positiivisia, joten haluamme uskoa, että syy miksi kyselyyn ei vastattu laajemmin, oli se, että selkeitä kehittämiskohteita tai kritiikkiä toiminnastamme ei ollut antaa.

Sidosryhmäkysely ei ole ainut tapa kerätä ja saada palautetta:
– Meille voi lähettää palautetta – ja toivommekin sitä saavamme – nettisivujemme palautelomakkeen kautta ihan koska vaan. Myös suoraan voi olla yhteydessä. Toimintamme on avointa, ja pyrimme olemaan keskustelevia ja kuuntelevia, kehitysjohtaja Stefan Råback vakuuttaa.

Poimintoja tuloksista:

Yhtiön strategian toteuttamista pidettiin onnistuneena. Yhtiön strategian painopisteistä elinkeinopalveluiden näki hyvin onnistuneen 84 % vastaajista (täysin tai jokseenkin samaa mieltä; 2014 vastaajista 81 % oli tätä mieltä). Alue- ja toimialakehityksen painopisteen kohdalla 80 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä sen toteuttamisen onnistumisesta (2014: 78 %). Kolmannen painopisteen eli seudun markkinoinnin osalta 86 % oli sitä mieltä, että yhtiö oli onnistunut toteuttamisessa hyvin (2014: 84 %).

Väitteen ”Kehittämisyhtiömme reagoi seudun muutostilanteisiin aktiivisesti” kanssa täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli 82 % vastaajista (2014: 83 %). Kehittämisyhtiötä pidettiin myös yhteistyökykyisenä (86 % vastaajista) ja aloitteellisena yhteistyön luomisessa (78 %).
Kehittämisyhtiön tavoitteet tunnettiin hyvin (70 % vastaajista täysin tai jokseenkin samaa mieltä). 84 % vastaajista tunsi myös tehtävät hyvin, ja kehitysyhtiön toiminnan tuloksetkin oli 58 prosentilla vastaajista hyvin tiedossa.

VASEKin yrityspalveluista tärkeimpinä pidettiin aloittavan yrittäjän neuvontaa (87,5 %), toimivan yrityksen kehittämispalveluita (54,2 %) ja logistiikan kehittämistä (41,7 %). Kehittämistoiminnan osalta useat painopisteet olivat vastaajien mielestä tärkeitä.

– Oli mukava huomata, että vastaajat pitivät tärkeinä niin kansallisia kuin alueellisiakin strategioita, seudun innovaatiojärjestelmän kehittämistä sekä kehittämistoiminnan yhteistyön koordinointia, Råback kiittelee.

Kehittämisyhtiön tärkein resurssi eli henkilökunta sai erityisesti kyselyn avoimissa vastauksissa paljon kiitosta. Kyselyn mukaan henkilökuntaa pidetään osaavana (90 % vastaajista täysin tai jokseenkin samaa mieltä) ja yhteistyökykyisenä (95,9 % vastaajista täysin tai jokseenkin samaa mieltä).

Vastanneista 62 % antoi kiitettävän kouluarvosanan (10 tai 9) VASEKin toiminnasta.

 

[contact_member,name=Pekka Haapanen,id=6,details=Name]

[contact_member,name=Stefan Råback,id=20,details=Name]



‹ Siirry "Tiedotteet"-sivulle