Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia täyttää 25 vuotta

28.08.2017

Startia 92x70 Pohjalainen

Tie yrittäjäksi on kulkenut Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian kautta syyskuusta 1992 lähtien. Startian kautta on 31.7.2017 mennessä perustettu yhteensä 3 669 yritystä. Perustettujen yritysten kautta seudulle on syntynyt noin 9 000 uutta työpaikkaa.

Startia toimii Vaasanseudun Kehitys Oy:n VASEKin yhteydessä, joten yritysneuvonnan asiakkaat saavat avukseen koko VASEKin asiantuntemuksen.
– Asiantuntemusta löytyy useilta eri aloilta. Lisäksi neuvonta on asiakkaalle maksutonta, Startian johtaja Tommi Virkama kertoo.

Yrittäjän päivänä 5.9. Startialla ja VASEKilla järjestetään avointen ovien päivä Startian 25-vuotisjuhlavuoden kunniksi klo 12–18. Silloin yritysneuvojat ovat tavattavissa ilman ajanvarausta. Lisäksi on kahvitarjoilu.

– Yrittäjän päivänä kannattaa ehdottomasti tulla käymään ja tutustumaan toimintaamme. Silloin pääset tapaamaan asiantuntijoitamme helposti ja nopeasti. Olit sitten yrittäjä tai vasta harkitsemassa yrityksen perustamista, niin täältä saat neuvontaa luottamuksella, Virkama kertoo.

Palveluita ja hyvinvointia lähiseudulle

Virkama on ollut Startian johtajana vuodesta 2010 lähtien. Vuosien aikana vastaan on ollut mitä erilaisempia liikeideoita. Kaikkiin ideoihin suhtaudutaan kuitenkin avoimesti. Asiakas laatii yritysneuvojan kanssa liiketoimintasuunnitelman, jonka avulla nähdään, olisiko yritystoiminta kannattavaa.

Suurin osa Startian avulla perustetuista yrityksistä on mikroyrityksiä, jotka työllistävät vain yrittäjän itsensä. Virkaman mukaan yrityksen kokoa tärkeämpi asia on kuitenkin se, että yrittäjä työllistää itsensä ja synnyttää sitä kautta palveluita ja hyvinvointia lähiseudulle.

Yritysneuvonta Startiassa on toiminut mallikkaasti, sillä sen kautta perustetuista yrityksistä 80 prosenttia on toiminnassa vielä viiden vuoden jälkeen.
– Luku on selvästi valtakunnallista uusyritysten keskiarvoa parempi, Virkama iloitsee.

Asiakkaiden on mahdollista saada neuvontaa myös esimerkiksi markkinoinnissa sekä laki- ja vakuutusasioissa, sillä Startia tekee yhteistyötä laajan asiantuntijaverkoston kanssa.

Startia nyt ja ennen

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia perustettiin syyskuussa 1992 silloisen Merenkurkun Innovaatiokeskus Merinovan yhteyteen. Vuonna 2008 Startia siirtyi VASEKin yhteyteen. Muutto Runsorista Alatorille toi asiakaspinnan lähemmäksi. Torin laidalla Startiasta tuli entistä näkyvämpi ja helpommin tavoitettava, mikä näkyi nopeasti asiakaskontaktien kasvuna.

Startia palvelee nykyisin keskimäärin 10 yrityksen perustamista harkitsevaa asiakasta viikossa. Työttömien osuus asiakaskunnasta on nykyään enää noin neljäsosa, kun se Startian alkuvuosina oli lähemmäs 100 %. Noin viidennes asiakkaista on ulkomaalaistaustaisia.

Lisätietoja: [contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-AdditionalInformation-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

StartiaUYKIns 400px