Uusia yrityksiä perustetaan ennätystahtiin Vaasan seudulla–myös yli 60-vuotiaat ryhtyvät yrittäjiksi

15.11.2017

Startian neuvojat 600px

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian avulla perustettujen yritysten lukumäärä hipoo ennätyksiä. Tammi-syyskuussa 2017 Startian avulla perustettiin 162 uutta yritystä. Vuonna 2016 vastaavana aikana Startian avulla perustettiin 114 yritystä.

– Jos loppuvuosi jatkuu samanlaisena, tästä tulee ennätysvuosi Startian avulla perustettujen yritysten lukumäärässä, iloitsee Startian johtaja Tommi Virkama.

Startian avulla perustetut yritykset ovat myös elinvoimaisia, sillä niistä 80 prosenttia on toiminnassa vielä viiden vuoden jälkeen. Valtakunnallisesti vain puolet yrityksistä on toiminnassa kolme vuotta perustamisen jälkeen.

– Kun yrityksen perustamisvaiheessa hyödyntää Startian asiantuntijoiden apua, saa yrittäjä selkeästi paremmat valmiudet yrittäjyyteen. Meiltä saa neuvoja luottamuksella ja maksutta, sanoo Virkama.

Vaasan seudulla yrityksiä on muutenkin perustettu aiempaa enemmän. Tammi-syyskuussa 2017 perustettiin 472 uutta yritystä, kun vuonna 2016 vastaavana ajankohtana yrityksiä perustettiin 386.

Seniorit perustavat aiempaa enemmän yrityksiä

Suomen 30 uusyrityskeskuksen asiakaskunnasta suuri osa, noin puolet, on alle 36-vuotiaita. Yritysneuvonnan tarve ajoittuukin usein opiskeluajan jälkeisiin vuosiin, kun ollaan perustamassa ensimmäistä yritystä. Yli 60-vuotiaiden osuus alkavista yrittäjistä on pieni, mutta niin sanottu senioriyrittäjyys on kuitenkin yleistynyt viime aikoina.

Yli 60-vuotiaiden osuus uusyrityskeskusten asiakkaista oli tämän vuoden tammi-syyskuussa 3 %. Luku on pieni, mutta kuitenkin kasvussa. Vielä kymmenen vuotta sitten yli 60-vuotiaita yrityksen perustajia ei ollut yritysneuvonnan asiakkaiden joukossa juuri lainkaan. Startian asiakkaista tammi-syyskuussa 2017 vain 10 oli yli 60-vuotiaita.

− Elinikä on noussut ja ihmiset ovat paremmassa kunnossa kuin ennen. Ja ehkä tässä on nähtävissä myös kulttuurinen muutos. Työstä on tullut viime vuosina entistä merkittävämpi osa identiteettiä. Siitä voi olla vaikea luopua kokonaan, esimerkiksi eläköitymisen myötä, pohtii Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.

Yrittäjyyshaaveita uskalletaan nyt toteuttaa

Uusyrityskeskuksissa ympäri Suomen perustettiin tämän vuoden tammi-syyskuussa yhteensä 5 552 yritystä. Viime vuonna vastaavaan aikaan yrityksiä perustettiin 5 531 eli lähes saman verran. Uusia asiakkaita oli vertailujaksolla puolestaan seitsemän prosenttia vähemmän ja asiakaskäyntejä kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten.

Startian uusien asiakkaiden määrä on kasvanut hieman. Tammi-syyskuussa 2017 uusia asiakkaita oli 396. Vuoden 2016 vertailujaksolla uusia asiakkaita oli 389.

VASEKin ja Startian yhteenlaskettu asiakaskontaktien määrä tammi-syyskuussa 2017 oli 2435. Vuoden 2016 vertailujaksoon nähden kasvua oli neljä prosenttia.

− Uusyrityskeskuksissa on ollut havaittavissa, että viime vuosina neuvonnassa olleet asiakkaat perustavat yrityksensä vasta nyt, kun yleisestä taloustilanteesta on kuulunut positiivisia signaaleja. Tämä on psykologinen juttu. Nyt luotetaan tulevaisuuteen enemmän kuin pitkään aikaan ja uskalletaan toteuttaa niitä yrittäjyyshaaveita, Jokilampi iloitsee.

Lisätietoa:

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

Startia25v LogoUusyrityskeskus logo vaakaSUKinspectasinRGB.www.jpg