Suomessa uskalletaan taas yrittää – Vaasan seudullakin piristystä yrityksen perustamisessa

03.02.2017

Startian neuvojat 600pxStartian yritysneuvojat

Vuonna 2016 Vaasan seudulla perustettiin noin 10 % enemmän yrityksiä kuin edellisvuonna. Uusyrityskeskus Startian avulla alkunsa sai 160 yritystä, ja niiden myötä syntyi 210 uuttaa työpaikkaa.

– Meillä kävi liikeideastaan keskustelemassa 506 henkilöä, mikä on reilusti yli 100 enemmän kuin sitä edellisenä vuonna, kertoo Startian johtaja Tommi Virkama, – ja se taas lupaa yhä enemmän uusia yrityksiä tulevina vuosina.

– Noin 30 prosenttia seudun kaikista uusista yrityksistä perustetaan Startian tuella ja avulla, Virkama muistuttaa. – Näistä 80 % on toiminnassa vielä viiden vuoden jälkeenkin, kun taas kaikista Suomessa perustetuista yrityksistä vain puolet on toiminnassa viiden vuoden kuluttua perustamisesta. Yhdessä laajan yhteistyöverkostomme kanssa autamme aloittavaa yrittäjää perustamisvaiheen kaikkien käytännön asioiden kanssa, jotta alku olisi mahdollisimman sujuva.

Startian ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin yritysneuvojat neuvoivat vuonna 2016 yhteensä 1484 asiakasta tai asiakasyritystä. Yrityskontakteja kirjattiin 3634, joista 432 liittyi omistajan- ja sukupolvenvaihdoksiin.

Maahanmuuttajilla ja nuorilla into yrittäjyyteen

Koko maan uusyrityskeskusten yritysneuvonnan kautta perustettiin vuoden 2016 aikana yhteensä 7345 uutta yritystä. Vuonna 2015 yrityksiä perustettiin 6822.Uusyrityskeskusten kautta perustettujen yritysten maara 2012 2

Asiakaskäyntejä oli uusyrityskeskuksissa vuonna 2016 yhteensä 28 042, mikä on jopa 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015 (25 105). Asiakaskäyntien määrä kasvaa uusyrityskeskuksissa tällä hetkellä suhteessa nopeammin kuin uusien asiakkaiden määrä. Tämä johtuu muun muassa siitä, että maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden osuus on kasvanut. Myös nuorten keskuudessa vaikuttaa olevan intoa yrittäjyyteen. Vuonna 2016 lähes puolet (47 %) kaikista uusyrityskeskusten kautta perustetuista yrityksistä oli 15–35-vuotiaiden perustamia. Uusyrityskeskus Startiassa asiakkaista n. 35 % oli alle 30-vuotiaita.

Nuorten perustamat yritykset 2016– Pitkäjänteinen yrittäjyyskasvatus alkaa selvästi tuottaa tulosta, mikä on erityisen arvokasta nyt, kun työelämän rakenteet ovat murroksessa. Tämän päivän nuoret näyttäisivät myös uskovan itseensä ja mahdollisuuksiinsa eri tavalla kuin aikaisemmat sukupolvet, iloitsee Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.

Suomen Uusyrityskeskukset ry:n tiedote 3.2.2017

Lisätietoja
[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

Startia logot fi