Startian avulla alkuun 60 uutta yritystä

11.05.2017

Startian neuvojat 600pxTammi-maaliskuussa 2017 Vaasan seudulla perustettiin Uusyrityskeskus Startian avulla 60 uutta yritystä. Viime vuonna samalla ajanjaksolla perustettujen määrään verrattuna kasvua oli huimat 43 prosenttia (42 perustettua yritystä). Uusia työpaikkoja näissä yrityksissä on 106.

– Nyt on nähtävissä positiivinen henki, yrityksiä uskalletaan jälleen perustaa, kuvailee Startian johtaja Tommi Virkama. – Asiakkaat ovat hyvin valmistautuneita ja lähtevät yrittäjiksi hyvällä asenteella.

Liikeideastaan Startian yritysneuvojien luona kävi alkuvuonna keskustelemassa 165 uutta asiakasta.

Useita uusia yrityksiä myös maaseudulle

Kaiken kaikkiaan Vaasan seudulle perustettiin Patentti- ja rekisterihallituksen tilastojen mukaan alkuvuonna 169 yritystä.

– Faktaa on, että meidän maksuttoman starttineuvontamme avulla perustettujen yritysten eloonjäämisprosentti on suurempi kuin maan keskiarvo (50 %): viiden vuoden jälkeen toimintaansa jatkaa yhä 82 % yrityksistä, muistuttaa Virkama.

– Liikeideasta keskustelu yritysneuvojan kanssa ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen auttaa yrittäjäkandidaattia näkemään kokonaisuuden kaikki osat. Lisäksi yritysneuvojat ovat yrityksen apuna myös perustamisen jälkeen, hän jatkaa.

Yksi Startian avulla alkuvuonna perustetuista yrityksistä on isokyröläinen Kyröön Halli Oy. Kolmen paikallisen yrittäjän yhteistyönä rakennettavan hallin tiloihin tulee liiketilaa vähintään 700 kerrosneliön verran.

– Yrityksen taustalla on hyvä, avoin yhteistyö, ja yrittäjät uskovat omaan toimintaansa ja sen kasvattamiseen. Kaikki osapuolet hyötyvät ja ovat tyytyväisiä, kertoo yrityksen perustamisessa neuvonut yritysneuvoja Antti Alasaari.

Koko maassa perustettiin 12 % enemmän yrityksiä viime vuoteen verrattuna

Tammi-maaliskuussa Suomessa perustettiin uusia yrityksiä uusyrityskeskusten kautta yhteensä 2087. Viime vuonna vastaava luku oli 1858. Yrityksiä perustettiin alkuvuodesta siis 12 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana.

Uusyrityskeskus 1.nelj. perustetutasiakasmaarat 2015 2017─ Erityisen myönteisen tästä tuloksesta tekee se, että vuoden 2016 ensimmäiset neljännekset olivat nekin aiempaa vilkkaampia, koska starttirahojen loppuminen vuonna 2015 aiheutti silloin suman yritysten perustantaan, iloitsee Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.

Uusia asiakkaita uusyrityskeskuksissa oli puolestaan prosentin verran vähemmän kuin vuosi sitten. Tammi-maaliskuussa 2017 uusia asiakkaita oli 4304, kun vastaava luku viime vuonna oli 4361. Sille, miksi asiakasmäärä ja uusyrityskeskusten kautta perustettujen yritysten määrä eivät ole kehittyneet samassa suhteessa, voi olla parikin syytä:

─ Osa tänä vuonna yrityksensä perustaneista on saattanut olla yritysneuvonnassa jo aikaisemmin, mutta on vasta nyt, talouden hieman piristyttyä, rohkaistunut perustamaan yrityksensä. Toisaalta uusyrityskeskuksiin tulevien asiakkaiden yritysideat voivat olla nyt toteuttamiskelpoisempia kuin jokin aika sitten. Talouden taantuma ja irtisanomisaallot tuovat aina mukanaan vähän heikompia yritysideoita. Ehkä suurin epätoivo työmarkkinoilta alkaa nyt väistyä, Jokilampi arvelee.

Suomen Uusyrityskeskukset ry:n tiedote 11.5.2017 (pdf)

Lisätietoja
[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]
[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]