Matkailuyritykset tiedon kautta kasvuun

25.02.2016

Vaasan seudun matkailuyrityksiä vauhditetaan kasvuun maaliskuun 2016 alusta lähtien tehostetun tiedon jakamisen avulla. Yrittäjille on luvassa matkailuun ja elinkeinotoimintaan paneutuvia seminaareja, koulutuksia ja kursseja hankkeessa Tiedon kautta kasvuun. Tavoitteena on lisäksi tiivistää seudun matkailuyrittäjien välistä yhteistyötä.

Työn ohjaksissa on projektipäällikkö Peter Källberg Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilta.
– Matkailuyritykset saavat jatkossakin meiltä maksutonta yrityskohtaista neuvontaa, mutta nyt meillä on resursseja tarjota yrityksille myös yhteisiä kehittämistoimia. Panostamme tiedon jakamiseen ja sen hyödyntämiseen yritysten toiminnan kehittämisessä.

Tiedon kautta kasvuun -hankkeen hankeaika on 1.1.2016–31.12.2018. Sille on myönnetty rahoitusta 239 600 euroa maaseutuohjelmasta. Työ polkaistaan käyntiin kyselyllä, jossa yrittäjät voivat kertoa ajatuksensa ja toiveensa matkailuelinkeinon kehittämisestä. Ensimmäistä tapahtumaa aiheen tiimoilta on suunniteltu huhti-toukokuulle.

Seudun matkailua kehitetään myös Merenkurkun neuvoston Spotlight High-Low Coast -maailmanperintöhankkeessa, joka keskittyy tuotepakettien, konseptien ja markkinointimateriaalien työstämiseen. Spotlight kattaa Merenkurkun saariston ja Ruotsin Korkean Rannikon muodostaman maailmanperintöalueen, ja myös Uumaja on mukana luonnollisena matkareittinä toiselta maailmanperintöalueen osa-alueelta toiselle siirryttäessä. Källberg osallistuu Spotlight-hanketyöhön matkailuyritysten toiminnan asiantuntijana. Lisäksi hän avustaa tiedonhankinnassa ja materiaalien luomisessa sekä pitää yhteyttä yrityksiin.

– Matkailualaan panostetaan nyt oikein kunnolla, ja työssä on mukana useita toimijoita, Källberg toteaa. – Tavoite on kaikilla yhteinen: lisää matkailijoita ja euroja seudulle.

Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson on innoissaan vaikuttavasta satsauksesta matkailualaan:
– Teemme läheistä yhteistyötä VASEKin kanssa, ja meillä on yhdessä muiden matkailuelinkeinon toimijoiden kanssa yhteinen tavoite. Meitä ilahduttaa suuresti, että näin voimme eri hankkeiden kautta saada lisää resursseja tavoitteen saavuttamiseen. Luonnollisestikin toivomme, että yrittäjät ottavat tilaisuudesta vaarin ja hyödyntävät hankkeiden kautta tarjottavia mahdollisuuksia.

Lisätietoja

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

lippu ja tunnuslause 300px

ELY LA01 Logo FI B3 RGB 200px 72dpi