markokoski web

"Kiihdyttämö nimensä mukaisesti kiihdyttää startupit kasvuun", kertoo EnergySpinin vetäjä Marko Koski. (kuva: Sami Pulkkinen)

Jo toista kertaa järjestettävään energia-alan yrityskiihdyttämö EnergySpiniin haetaan kansainväliseen kasvuun tähtääviä startup-yrityksiä. Hakuaikaa on 9.2.2018 asti. Uusi kiihdyttämöohjelma alkaa Vaasassa huhtikuussa.

EnergySpinin ensimmäinen ohjelma syksyllä 2017 sujui erinomaisesti, ja se toi mukana olleille kasvuyrityksille konkreettista apua liiketoimintaan.
– Kiihdyttämö nimensä mukaisesti kiihdyttää startupit kasvuun, kertoo EnergySpinin vetäjä Marko Koski. – Tavoitteenamme on hyödyntää innovaatioita nopeasti, jolloin koko energia-alan osaamiskeskittymä EnergyVaasa hyötyy niistä.

Ohjelma on siihen osallistuville yrityksille maksuton

Kymmenen viikkoa kestävä kiihdyttämöohjelma sisältää yrityskohtaista valmennusta liiketoiminnan kasvun suunnittelussa, tuotekehityksessä, kaupallistamisessa, markkinoinnissa ja viestinnässä sekä erityisesti rahoitusasioissa. Ohjelma on siihen osallistuville yrityksille maksuton.

– Mukaan voivat hakea kaikki energia-alan startup-yritykset sekä energia-alaan kytkeytyvien alojen kuten digitalisaation, IoT:n, big datan, lohkoketjun, kyberturvallisuuden ja pelillistämisen startupit, Koski jatkaa.

Tärkeässä osassa kiihdyttämön valmennuksessa on kohtaaminen, verkostoituminen ja oikeisiin kontakteihin ohjaaminen. Mukaan valittujen yritysten kasvumatkaa tukevat yrityssparraajat. Lisäksi yritysten tueksi kootaan mentoriverkosto.

– EnergySpin on startupeille upea mahdollisuus päästä aistimaan Vaasan seudun energiaklusterin kehitysnäkymiä. Tavoitteena kiihdyttämössä on myös vahvistaa yritysten edellytyksiä tulevaisuuden uusien innovaatioiden luomiseen, kuvailee EnergySpin Key Account Manager Marko Kuokkanen.

Huhtikuussa alkavaan kiihdyttämöohjelmaan valitaan 10 yritystä. Hakuaikaa on 9.2.2018 asti.

EnergySpin 400px

pohjanmaanliitto-kolmikielinen vaeri 300RGB

EnergySpin-kiihdyttämön toiminnan partnereina ovat kansainväliset energia-alan johtavat yrityskumppanit kuten Danfoss, Wärtsilä, Yaskawa/The Switch, Vaasan Sähkö, EY, Elisa, Tieto, Viria, Citec ja VNT Management. EnergySpin toiminta sijaitsee yhdellä maailman johtavista energia-alan klustereista, EnergyVaasassa.

Kiihdyttämön käynnistäminen on yksi Vaasan kasvusopimuksen kehityshankkeista, ja se toteutetaan Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja Teknologiakeskus Merinovan yhteistyönä. Myös Pohjanmaan liitto on mukana.