78 uutta yritystä

17.08.2016

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startiassa kävi vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla (tammi-kesäkuu) uusia asiakkaita 273. Kaikkiaan asiakaskontakteja oli 623. Viime vuoden samalla ajanjaksolla yritysideastaan kävi keskustelemassa yritysneuvojan kanssa 234 uutta asiakasta, ja yhteensä asiakaskontakteja kirjattiin 449. Uusia yrityksiä perustettiin ajankohtana 78 eli yksi yritys enemmän kuin vertailujaksolla vuosi sitten. Tänä vuonna perustetut yritykset sisältävät 94 uutta työpaikkaa.

– Yrityksen perustajat saavat meiltä entistäkin parempaa palvelua, kertoo Startian johtaja Tommi Virkama, – mikä näkyy asiakaskontaktien määrän kasvuna. Henkilökohtaisten käyntien lisäksi autamme yrityksen perustajia sähköisissä kanavissa, muun muassa kommentoimalla heidän liiketoimintasuunnitelmaansa LISSU-työkalussa.

Suomen uusyrityskeskuksissa kävi vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla uusia asiakkaita yhteensä 8605. Vuosi sitten vastaavalla ajanjaksolla uusia asiakkaita oli lähes saman verran, 8572. Uusia yrityksiä perustettiin 3705, mikä on viisi prosenttia vähemmän kuin vertailujaksolla 2015. Asiakaskäyntejä uusyrityskeskuksissa oli kuitenkin 13 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Koko maan tasolla asiakaskäyntien määrän kasvua selittää osaltaan se, että maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden osuus uusyrityskeskusten asiakasmäärästä on kasvanut. Maahanmuuttajataustaiset asiakkaat tarvitsevat useimmiten enemmän neuvontaa kulttuurierojen vuoksi. Lisäksi näyttää siltä, että yrityksen perustamista halutaan valmistella erityisen hyvin nyt, kun yleinen taloustilanne on vielä heikko.

Suomen Uusyrityskeskukset ry:n tiedote 17.8.2016

Lisätietoja

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]