Onko verkkokaupan perustaminen vaikeaa?

12.05.2014

Uusyritysneuvontaan tulee usein asiakkaita, jotka aloittelevat yritystoimintaa sivutoimisena ja pienessä mittakaavassa, ja usein näihin suunnitelmiin liittyy myös verkkokaupan perustaminen. Startian johtaja Tommi Virkaman mukaan verkkokaupan perustaminen tulee halvemmaksi kuin kivijalkakaupan perustaminen:

– Verkkokauppa ei kuitenkaan lähde ilman rahallista panostusta käyntiin, mutta jokaisella on mahdollisuus aloittaa kaupankäynti ilman mahdottomia ponnisteluja rahoituksen suhteen. Toisaalta taas nettikauppa tarvitsee aktiivista ja tehokasta markkinointia, koska asiakas ei ”eksy” verkkokauppaan samoin kuten fyysiseen liikkeeseen.

– Ja aivan samoin kuin liikkeen perustamisessa, myös verkkokaupan perustamisessa tarvitaan huolella mietitty liiketoimintasuunnitelma ja siihen liittyvät laskelmat. Ja vaikka yrittäjällä olisikin jo kokemusta kivijalkakaupan pitämisestä, ei verkkokauppa todellakaan lähde liikkeelle ilman huolellista etukäteissuunnittelua, Virkama muistuttaa perusasioista.

Verkkokauppa ei ole pelkkä nettisivu ja tuotteet

Jo verkkokaupan suunnitteluvaiheessa on tehtävä ensimmäiset tärkeät päätökset. Tärkeimpänä niistä tietysti on verkkokaupan takana pyörivän ohjelmiston valitseminen. Niitä on markkinoilla lukuisia, joten eri vaihtoehtoja on vertailtava huolellisesti. Kauppojen ominaisuuksissa on eroja esimerkiksi varastonhallinnassa, laskutuksessa ja tilausten käsittelyssä.

Kaupalle pitää myös löytää paikka netissä, eli tarvitaan palvelintilaa, johon nettikauppa laitetaan ja domain eli kaupalle www-osoite. Palvelintilan eli hostauksen hinta voi olla parista kymmenestä eurosta yli tuhanteen euroon vuodessa.

Hostauksen valinnassa ei kannata nuukailla, koska kaupankäynti voi kärsiä, jos nettikauppa on väliaikaisesti poissa käytöstä tai hidastelee liikaa. Domainin valinnassa kannattaa suosia fi-päätettä, koska suomalaiset vierastavat ulkomaisia verkkokauppoja ja siksi kannattaa selvästi osoittaa kaupan olevan kotimainen.

Verkkokauppaa perustaessa tulee ottaa huomioon myykö kauppa vain Suomessa vai ulkomaille vai molempiin. Lisäksi on arvioitava kuinka paljon myytäviä tuotteita on ja millaisia ne ovat, fyysisiä vai sähköisiä.

Kaikki nämä vaikuttavat verkkokaupan alustaan, hintaan sekä kaupassa tarvittaviin maksuvaihtoehtoihin. Jos myydään tuotteita Suomessa, tarvitaan ehdottomasti kaikki suomalaiset verkkomaksupainikkeet eli käytännössä verkkopankkien maksuvaihtoehdot.

Lopuksi mietitään ulkoasua

Ulkoasu ei ole kaikista tärkein asia verkkokaupassa, mutta koska netissä merkittävä kilpailukeino on hinta, ja ennen kuin pääsee edes kilpailemaan hinnalla, on verkkokaupan näytettävä luotettavalta. Sekava ulkoasu viestii kävijälle kaupan olevan epäluotettava vaihtoehto.

Ja jos verkkokaupassa ei ole tuotteita, ei kauppaa voi julkaista. Eli muista, että tuotteiden kuvaaminen ja esittelytekstien laatiminen verkkokauppaan vie usein yllättävän kauan aikaa.

Tärkeintä on muistaa, että verkkokauppakin tarvitsee markkinointia. Tarvitaan tehokasta markkinointia, mikä ajaa kävijöitä verkkokauppaan. Siihen kannattaa luoda suunnitelma ja muistaa myös toteuttaa sitä.

– Kilpailu verkossa on kovaa ja erottautuminen muista kilpailijoista vaatii luovuutta. Mieti asiakasryhmällesi sopivimmat markkinointikanavat, Virkama kehottaa.

Hakukonemainonta on yksi tehokkaimmista keinoista netissä. Vaikka moni verkkokauppaohjelmisto mainostaa olevansa jo valmiiksi hakukoneoptimoitu, on se usein kovin suhteellinen käsite, sillä hakukoneoptimointia on monen tasoista.

– Ja aivan lopuksi tilatut tuotteet pitää myös toimittaa asiakkaille! Helposti unohtuu kaupan suunnitteluvaiheessa, että tuotteita pitää todella lähettää. Pakkaaminen ja pakettien kuljettaminen Postiin tai Matkahuoltoon on usein yllättävän työlästä ja aikaa vievää, Virkama päättää.

 

Verkkokaupan tai tavallisen kaupan perustaminen suunnitelmissa? Varaa aika yritysneuvontaan!

 

Lue muita Yritysneuvojalta kysyttyä -artikkeleita:

Mitä lupia tarvitaan yritystoiminnan harjoittamiseen?  

Mitä yrittäjä saa irti kassavirta-analyysistä?  

Mikä ihmeen Katso-tunnus?  

 



‹ Siirry "Artikkeleita"-sivulle